لباس نوزاد را با چی بشوریم که باعث حساسیت نشود

معرفی بهترین راه برای شستن لباس نوزاد

از آنجایی که نوزادان نسبت به بزرگسالان دارای پوست حساس تری هستند، شستن لباس نوزادان همیشه مقوله مهمی برای پدران و مادران بوده است. پرسش اصلی این است که لباس نوزاد را با چی بشوریم؟ استفاده کردن از روش های معمول شستشوی لباس همچون شوینده‌های شیمیایی و یا حرارت بالای آب قطعا به پوست نوزاد دلبند شما آسیب خواهد زد مخصوصا اگر نوزاد حساسیت خاصی نیز داشته باشد. برای حل کردن این مشکل و شناخت بهترین روش‌ و مواد برای شستشوی لباس نوزاد همراه الا باشید.


 

چرا باید به شستن لباس کودک اهمیت بیشتری بدهیم؟

 

به این علت که نوزادان تازه متولد شده سیستم ایمنی ضعیف‌تری نیز دارند، باید تلاش کرد که آنها را کمتر در معرض میکروب و عوامل بیماریزا قرار داد. لباسی که نوزادان به تن می‌کنند، می‌تواند یکی از نزدیک‌‌ترین و اصلی‌ترین منابع انتقال ویروس به بدن باشد مخصوصا به این علت که لباس نوزاد به صورت مستقیم در تماس با بدن و پوست او دارد.

 

همانطور که اشاره کردیم، پوست نوزادان بسیار حساس‌تر از افراد بالغ و بزرگسال است. بنابراین نمی‌توان از شوینده‌های شیمیایی معمولی برای شستن لباس نوزادان استفاده کرد چرا که ممکن است استفاده از شوینده شیمیایی و عطری سبب واکنش آلرژیک بدن شده و سلامتی نوزاد را به خطر اندازد.

چرا باید به شستن اباس نوزاد اهمیت بیشتری بدهیم

لکه‌هایی که روی لباس نوزادان به وجود می‌آیند خود می‌توانند سبب جذب عوامل بیماریزا شوند. برای مثال لکه‌های شیری که نوزاد از آن تغذیه می‌کند به سبب داشتن پروتئین باعث جذب باکتری و ویروس های موجود در فضا خواهد شد. به همین دلیل اگر لباس نوزاد به درستی شسته و ضدعفونی نشود می‌تواند سبب انتقال بیماری به او شود.

 

مقاله پیشنهادی : مقدار طبیعی خواب نوزاد چند ساعت است؟


 

معرفی ۳ ماده طبیعی برای شستشوی لباس نوزاد

 

در کنار استفاده از شوینده های شیمیایی خاصی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، توصیه می‌کنیم حتما برای شستشوی لباس نوزاد عزیز خود از مواد طبیعی استفاده کنید چرا که به سبب غیر شیمیایی بودن، کمتر دچار ایجاد حساسیت‌های پوستی خواهند شد. 

 

آب لیمو برای شستن لباس نوزاد

 

تقریبا همه از قدرت تمیز کنندگی لیمو مطلع هستند. این ماده با خاصیت ضدعفونی بالا می‌تواند باعث از بین رفتن میکروب و باکتری‌ها و به سبب قدرت پاک کنندگی بسیار خود می‌تواند سخت ترین لکه‌ها مثل لکه‌های به جا مانده از قطره آهن را نیز از بین ببرد.برای شستن لباس نوزاد با آب لیمو تنها کافی است که برای مدتی کوتاه لباس را در مخلوط آب و آب لیمو خیس کرده و بعد آبکشی کنید.

آب لیمو برای شستن لباس نوزاد

 

سرکه، شوینده‌ی مناسب لباس نوزادان

 

سرکه یکی دیگر از ضدعفونی و پاک کننده‌های قدرتمند طبیعی است. برای اینکه بخواهید لباس نوزاد خود را با سرکه تیز کنید تنها کافی است که مقدار مناسبی از سرکه سفید را با آب مخلوط کرده و لباس را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن بگذارید. بعد از این مرحله با یک آبکشی ساده، لباس نوزاد عزیز شما تمیز و پاکیزه شده است.

سرکه شوینده‌ی مناسب لباس نوزادان

جوش شیرین، بهترین تمیزکننده برای لباس نوزاد

 

جوش شیرین برخلاف تصور بسیاری از والدین، نه تنها باعث حساسیت نشده بلکه در از بین بردن بو و کثیفی لباس نوزاد بسیار کارآمد است. در صورتی که مایل به استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن لباس نوزاد خود هستید، کافی است مقداری جوش شیرین را با کمی سرکه مخلوط کنید. خمیری که از این ترکیب به دست می‌آید را روی لکه لباس بمالید و شاهد قدرت پاک کنندگی بالای آن باشید.

جوش شیرین بهترین تمیزکننده برای لباس نوزاد

مقاله پیشنهادی : علت تهوع بارداری و راه کنترل آن

 

شوینده های شیمیایی مناسب برای شستن لباس نوزاد

 

در کل توصیه می‌کنیم که تا جای ممکن از شوینده های شیمیایی و معطر برای شستشوی لباس نوزاد استفاده نکنید. وجود رایحه و اسانس در شوینده باعث برانگیخته شدن پوست نوزاد می‌شود. حتی در مواردی اگر حساسیت به مواد شیمیایی بیشتر هم باشد ممکن است استفاده از این مواد باعث ایجاد بیماری‌های تنفسی گردد. با تمام این تفاسیر استفاده از مایع‌های لباسشویی بدون رنگ و بدون بو که خاصیت قلیایی بیشتری داشته و احتمال بروز حساسیت در آنها کمتر است می‌توانند گزینه مناسبی برای شستن لباس نوزاد باشند. 

شوینده های شیمیایی مناسب برای شستن لباس نوزاد

نکته بسیار مهم : هیچگاه از مایع دستشویی و یا ظرفشویی برای شستن لباس و یا از بین بردن کوچک‌ترین لکه‌های لباس نوزاد استفاده نکنید.


 

لباس نوزاد باید قابلیت شستشوی آسان داشته باشد

 

در کنار تمام مطالب گفته شده نباید از یاد برد که لباس نوزاد شما باید از جنس الیاف ارگانیک باشد تا در کنار عدم ایجاد حساسیت برای کودک، قابلیت شستشوی آسان نیز داشته باشد تا بتوان با استفاده از مواد شوینده‌ی طبیعی لکه‌های آن را از بین برد. توصیه می‌کنیم برای بازدید از انواع مدل لباس‌های ارگانیک الا به صفحه پوشاک مراجعه کنید.

لباس نوزاد باید قابلیت شستشوی آسان داشته باشد
 

سخن پایانی

 

مراقبت از نوزاد شامل جنبه‌های مختلف و متفاوتی است که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن، پاکیزگی لباس او می‌باشد. در این بلاگ سعی بر آن داشتیم تا با معرفی بهترین شوینده‌های طبیعی و همچنین کم ضرر‌ترین شوینده‌های شیمیایی، مشکل شستشوی لباس نوزاد را برای شما حل کرده و به این پرسش پاسخ دهیم که لباس نوزاد را با چی بشوریم که باعث حساسیت نشود. 

 

مطلب های تصادفی